Menu

Net als Netflix

Klanten binden met een abonnement

  • Innovatie
  • 594 Views

Ondernemer: Raul Pesch
Bedrijf: Omnimap
Komt uit: Amsterdam
Businessmotto: we willen een motor voor innovatie zijn
Ondernemer sinds: 2015

Waar andere ondernemers nog zoekende zijn hoe ze digitalisering en data kunnen integreren in hun business, ís dat juist de business van Omnimap. Na twintig jaar bij Microsoft, maakte Raul Pesch anderhalf jaar geleden de overstap naar Omnimap. Een klein bedrijf met vijftien man, onder wie dertien developers, dat in anderhalf jaar grote klanten heeft binnengehaald. Hoe ze dat flikken? Dankzij een heel slim verdienmodel.

Maak het makkelijker

Wat Omnimap doet klinkt ingewikkeld, maar levert iets simpels op: informatie. Omnimap koppelt data uit allerlei bronnen en haalt hier de meeste waardevolle informatie uit voor klanten. Raul: “Om een voorbeeld te geven: een gemiddelde gemeente heeft honderden systemen waarin ze informatie opslaan. Als een gemeente iets over een werkzoekende wil opzoeken, is dat een crime. Wij verbinden met Omnimap alle informatiebronnen, zodat de gemeente in één keer alle data kan doorzoeken. Ook visualiseren we relevante informatie, zoals voor een afdeling Werk & Inkomen de werkzoekenden met de meeste afwijzingen. De gemeente kan dan gericht, en soms zelfs geautomatiseerd, actie ondernemen. We helpen klanten met iets heel wezenlijks: we maken hun processen makkelijker.”

“We maken ingewikkelde processen makkelijk”

 

Maak het snel

“Traditioneel ontwikkelen ICT-partijen compleet nieuwe systemen in opdracht van een klant, doen hier een paar jaar over en leveren vervolgens een duur eindproduct dat bij oplevering al verouderd is en bakken geld aan onderhoud kost. Wij ontwikkelen geen nieuw systeem; we leveren een cloudoplossing aan onze klanten. Daarbinnen verbinden we de databronnen van klanten. Dat kunnen we voor een nieuwe klant al in een paar dagen in de lucht hebben. In een workshop bepalen we samen met de klant welke informatiebehoefte ze hebben, hoe ze data willen visualiseren en welke processen ze willen automatiseren. In heel korte tijd hebben klanten een oplossing die werkt en die volledige regie over hun processen biedt.”

Maak het laagdrempelig

We horen je denken: dat zal wel duur zijn. Fout gedacht. Raul: “Je betaalt bij ons niet voor de aanschaf, maar voor het gebruik. Net als Netflix. Je neemt een abonnement bij ons en betaalt per maand 2.000 euro plus 100 euro per datakoppeling. Dat is een fractie van het geld dat je betaalt voor een traditionele ICT-oplossing die ook nog eens snel verouderd is. Wij hebben geen ontwikkelperiode, je kunt meteen aan de slag. Bovendien installeren we niets lokaal en zit je nergens aan vast; je kunt iedere maand opzeggen.”

“Je kunt meteen beginnen en elke maand opzeggen”

 

Maak steeds iets nieuws

“Het Netflix-model dwingt je om te blijven innoveren. Anders is de klant op een gegeven moment uitgekeken. Net zoals Netflix nieuwe series moet blijven maken om hun abonnees te blijven boeien, blijven wij continu nieuwe functionaliteit toevoegen aan Omnimap. Het voordeel is dat wat we bouwen voor de ene klant, ook interessant is voor de ander. We hebben nu een paar grote gemeenten als klant, maar we zouden alle gemeenten willen bedienen. Kleine gemeenten kunnen profiteren van innovaties gedaan door hun voorgangers. Dat versnelt innovatie én bespaart een hoop publiek geld. Voor Amsterdam ArenA hebben we koppelingen gemaakt met sensoren in o.a. de grasmat. Hierdoor konden we aantonen dat de grasmat een groot evenement aankan voor een voetbalwedstrijd. Op basis hiervan kon Amsterdam ArenA het stadion vlak voor een Ajax-wedstrijd verhuren aan een grote internationale band. Ook hebben we processen ingericht om de grasmat optimaal te conserveren. Die innovatie is voor allerlei partijen interessant.”

“Het Netflix-model dwingt ons te blijven innoveren”

 

Maak het onder andermans vlag

Omnimap levert de oplossing niet alleen onder eigen naam, maar ook als ‘white label’ waar bedrijven hun eigen naam op mogen plakken. Vergelijk het met Albert Heijn die producten van anderen onder eigen naam verkoopt. “Partners leveren onze oplossing aan hun klanten onder hun eigen naam. Voordeel voor ons is dat we kunnen profiteren van de klantenkring van partners, zonder zelf de marketing te hoeven doen. Zeker als je startend bent, is dat een slimme strategie.”

Maak het samen

Omnimap heeft wel de ambitie om nog veel meer klanten te bedienen, maar niet om zelf veel groter te worden. Raul: “We stonden voor de keuze: groeien we uit tot een bedrijf met honderd accountmanagers, of blijven we klein en focussen we op de ontwikkeling van Omnimap? We kiezen voor dat laatste. Development is onze core business, we zoeken daar partners bij die bijvoorbeeld een specifieke branche heel goed kennen, zoals de zorg. Zij kunnen dan de behoefte van klanten in kaart brengen, terwijl wij focussen op de oplossing.”